Duurzame mode

Duurzame mode is één van de onderdelen om samen tot een beter klimaat te komen. Over het algemeen geldt dat alles wat geproduceerd wordt CO2 uitstoot. Dat is voor kleding niet anders. Daarbij is kleding is de loop der jaren een soort consumptiegoed geworden. Gemiddeld wordt een kledingstuk nog maar 7 keer gedragen, voordat deze wordt weggegooid. Van alle kleding die wordt weggegooid wordt een minuscuul deel (1-2%) gerecycled. Erg zonde dus. 

De oorzaak hiervan ligt deels bij de kleding fabrikanten en winkels die dankzij de globalisering steeds voordeliger kleding konden produceren. Ook de online aanwezigheid via social media zorgt dat er steeds meer impulsaankopen op het gebied van kleding wordt gedaan. Uiteindelijk zorgt dit voor overconsumptie en zelfs verspilling waarbij kleding soms wordt afgedankt terwijl de prijskaartjes er nog aan zitten. Gelukkig is tweedehands kleding in opkomst.

BedrijfCO2-reductie toepassingenCO2-reductie toepassingenMeer bekijken
SHEIN

SHEIN

✔️ Duurzame collectie ‘EvoluSHEIN’ 

✔️ Wil in samenwerking met het Apparel Impact Institute een CO2-uitstoot reductie van 25% realiseren voor 2030

✔️ 50 miljoen dollar donatie aan The OR Foundation welke het textielafval probleem in Ghana aanpakt.

Assortiment bekijken
H&M

H&M

✔️ Voor 2030 enkel nog maar gerecyclede en duurzame materialen gebruiken voor kleding

✔️ Heeft de doelstelling om voor 2030 een CO2-uitstoot reductie van 56% te realiseren

 

Assortiment bekijken
Zara

Zara

✔️ Voor of in 2025 enkel nog duurzame of gerecyclede materialen gebruiken voor kleding

✔️ ‘Join Life’ collectie die bestaat uit producten die zijn gemaakt van hergebruikte materialen

Assortiment bekijken
ASOS

ASOS

✔️ Voor 2025 alle winkels voorzien van duurzame energie

✔️ Voor 2040 volledig CO2-neutraal

✔️ Circulaire Design collectie als proeftuin voor het creëren van nieuwe duurzame methoden om kleding te produceren

 

Assortiment bekijken

Duurzame kleding bij webshops

Er zijn al diverse webshops die op een duurzame kleding verkopen in de vorm van vintage ofwel tweedehands. Enkele voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld rebelle.com en thenextcloset.com. Deze webshops richten zich voornamelijk op het aanbieden van luxe artikelen met high-end merken zoals Gucci, Prada en Chanel. Op zich ook prima dat zij op deze manier een bijdrage leveren aan de circulaire economie, echter zit de grootste verspilling in het laag segment. Hiervoor kan je het beste terecht bij Vinted. Dit is een marktplaats voor tweedehands kleding waar je een zeer uiteindlopend aanbod vindt. Hier tref je ook meer artikelen aan die tijdens een impuls zijn aangekocht en nooit zijn gedragen.

Tweedehands kleding

Tweedehands kleding is erg in opkomst en wordt ook vermarkt als ‘vintage’. Waar de fysieke kringloopwinkel nogal een stoffig imago had is dit nu helemaal hip en trendy. Uiteindelijk positieve ontwikkelingen, het bestellen bij een webshop vergt uiteraard een extra verpakkingsdoos en vervoer. Daarbij is het retourpercentage van kleding aan de hoge kant wat weer zorgt voor extra CO2-uitstoot. Een fysieke winkel heeft hier geen last van. Het aantal webshops die tweedehands kleding aanbieden zijn overigens ook groeiende.

Recycling oude kleding

Een andere keuze die je kunt maken is het kiezen voor échte duurzame kleding. Dit is mode die op een duurzame manier is geproduceerd. Denk hierbij aan gerecyclede materialen en minder chemische processen tijdens het produceren. Uiteindelijk zorgen deze technieken wel voor een hogere kostprijs voor fabrikanten. Aan ons de keuze om te accepteren dat duurzame kleding dus duurder is, maar wel beter is voor het milieu. Wanneer de vraag naar dit soort kleding stijgt zullen de innovaties om dit te produceren vanzelf toenemen waardoor de kosten en prijs weer in balans komen.

Shein

Een kledingmerk die te boek staat als een notoire milieuvervuiler is Shein. Het chinese bedrijf heeft het ecologische aspect op een laag pitje staan. Zoals de meeste bedrijven uit China zijn arbeid en grondstoffen daar erg goedkoop en zijn de arbeidsomstandigheden slecht in vergelijking met het westen. Het voordeel daarvan is dat er zeer voordelig en grootschalig geproduceerd kan worden. Dit laatste heeft natuurlijk ook deels te maken met de vraag naar goedkope kleding. Shein gaat zonder fysieke winkels in het jaar 2022 al naar een omzet van 24,1 miljard waarmee het in de buurt komt van gerenommeerde merken zoals H&M en ZARA.

 

 

Wat doet Shein aan duurzaamheid?

Uiteraard kan Shein niet ontsnappen aan de groene revolutie die gaande is. Zeker niet gezien het feit dat deze vraag naar vergroening voornamelijk komt uit landen waar Shein de meeste omzet draait. Aangezien ondernemen anno nu draait om de klant optimaal te bedienen in haar primaire behoeften (fysieke kleding), en ook secundaire behoeften (maatschappelijke belangen) moet Shein ook gaan verduurzamen. 

Om hieraan te voldoen heeft het merk een meer duurzame collectie onder de naam ‘EvoluSHEIN’ uitgebracht. Hierbij worden materialen zoals Ecovero viscose gebruikt waarbij tijdens de productie geen chemicaliën in het klimaat terecht komen. Ook vindt de houtpulp van deze viscose zijn oorsprong vanuit duurzame bosbouw. Daarnaast heeft Shein toegezegd om 50 miljoen dollar te doneren aan de The OR Foundation welke het textielafval probleem in Ghana aanpakt.

H&M

Een andere grote speler in de mode is natuurlijk H&M. Het Zweedse modemerk heeft als doel om voor 2030 alleen nog maar gerecyclede en duurzame materialen te gebruiken voor haar kleding. De grootste uitdaging zit net als voor vele andere grote modemerken in het optimaal recyclen en hergebruiken van zogeheten fast fashion kleding. 

 

 

Wat doet H&M aan duurzaamheid?

Het is lastig om gemengde stoffen te scheiden op vezelniveau. Dit zorgt ervoor dat sommige kleding niet kan worden hergebruikt en dus alsnog wordt weggegooid. Uiteraard staat technologie niet stil en ook gezien de investeringen die nu tegelijkertijd worden gedaan door de gehele modebranche zorgen voor een stroomversnelling van het oplossen van dit probleem. Inmiddels is het H&M al wel gelukt om katoen- en polyestermixen te scheiden middels een hydrothermisch proces. Dit is mogelijk dankzij de in-store recyclingmachines ‘Looop’ en de ‘Green Machine’. Beide zijn voortgebracht dankzij de inspanningen van het modemerk om haar milieudoelstellingen in 2030 te behalen.

 

Zara

Het Spaanse modebedrijf Zara dat onderdeel is van het overkoepelende moederbedrijf Inditex is een zeer grote speler op het gebied van mode. Ook haar doelstelling mag zeker grootst worden genoemd. In 2025 wil het bedrijf namelijk al het katoen, linnen en polyester die worden gebruikt om kleding te fabriceren ofwel biologisch, gerecycled of op een andere wijze als duurzaam gelabeld kunnen worden. Ook biedt Zara de ‘Join Life’ collectie die bestaat uit producten die zijn gemaakt van hergebruikte materialen.

 

 

Doelstelling Zara

Aan ambities mag het dus zeker niet ontbreken. Ook is Zara begonnen met haar eigen ‘pre-owned’ service waarmee het inspeelt op de tweedehands kleding trend. Hierbij is het mogelijk voor klanten om hun kleding te kunnen verkopen, doneren of te laten repareren. Het merk wil hiermee een platform bieden om tweedehands kleding door te verkopen waarmee het als een soort marketplace fungeert.

 

ASOS

Het Britse modemerk ASOS voerde in 2020 haar eerste duurzame, circulaire kledingcollectie in. Het bedrijf streeft naar onder andere een diervrije productie en hanteren strenge richtlijnen voor de herkomst van leder. Ook wil het merk voor 2025 al haar winkels 100% voorzien van duurzame energie en voor 2040 volledig CO2-neutraal te zijn. Concrete doelstellingen voor haar kledingcollectie stellen ze echter niet.

 

 

Wat doet ASOS aan duurzaamheid?

In 2018 werd op de Copenhagen Fashion Summit de eerste duurzame kledingcollectie van ASOS gepresenteerd die bestond uit 29 kledingstukken. Daarnaast heeft het inmiddels haar Circulaire Design collectie welke in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation is gerealiseerd. Hierbij wordt ingezet op het creëren van producten voor een toekomstige circulaire economie. Het uitgangspunt van deze inspanningen is om steeds meer producten te maken die bestaan uit gerecyclede of hernieuwbare materialen. Op deze manier wil ASOS een impactvolle, groene bijdrage leveren aan het milieu.